Mesures adoptades per assegurar el servei i el benestar de les persones durant el període de confinament pel Covid-19
18/03/2020
Des de l’aplicació generalitzada per part de les autoritats de mesures de confinament, de tancament de serveis socials i sanitaris diürns, i de la prohibició d’obertura d’establiments i serveis generals, la Fundació Support ha posat en marxa un pla de contingència, dirigit sobretot a assegurar el benestar de les persones que acompanyem, molt especialment de les que es troben en situació més vulnerable, i a la protecció dels professionals de l'entitat.
SUPPORT proporciona un servei social global, individualitzat i continuat a més d'un miler de persones (majors d'edat) amb discapacitats psicosocials (56%), discapacitats intel·lectuals (26%) o deteriorament cognitiu com a resultat de malalties degeneratives (18%). Actualment, la majoria d’ells (54%) viuen a casa seva o en servei d’habitatge/(refugi basat en la comunitat, on reben suport a la seva mida en funció de les seves necessitats psicològiques, emocionals, educatives o relacionades amb activitats quotidianes bàsiques. La resta de persones viuen en diferents tipologies de serveis residencials, inclòs un petit percentatge de persones tancades a la presó, amb la majoria de les seves necessitats cobertes per professionals. Cal destacar especialment que la Fundació dona suport a prop de 50 persones amb discapacitat psicosocial sense residència permanent o en situació de sense llar.
Actualment Support compta amb una plantilla de més de 90 professionals, als quals cal afegir els grup d’externs.
Punts clau del pla d'acció
- Assegurar que les persones amb menys recursos (materials, financers o socials), incloses les que viuen en règim d’infrahabitatge o sense llar, tinguin les seves necessitats bàsiques cobertes i garantides (subministrament d’aliments, medicaments, accés a la salut i accés a canals de comunicació. i contacte amb els professionals ).
- Les persones que viuen a casa seva i amb necessitats de suport altes o intenses són les més afectades pel tancament dels serveis de dia. Aquesta situació pot augmentar l’estrès emocional dels cuidadors i famílies. En aquest cas, la prioritat establerta és coordinar-se totalment amb el personal d’assistència i documentar tots els detalls de la situació al coordinador de l’àrea o al superior immediat per buscar fórmules alternatives als centres de dia, cobrir les necessitats bàsiques (menjar, medicaments i qualsevol cosa relacionada), ajudar a treballar en situació de bloqueig i compartir solucions i enfocaments entre els diferents equips.
- Persones que viuen en instal·lacions residencials. Es prioritza contactar amb professionals d’aquests serveis i oferir ajuda logística per proporcionar-los eines bàsiques que subministraran per continuar el servei en una situació de bloqueig.
- Les persones amb necessitats de suport menys intenses han de tenir recursos suficients per desenvolupar-se de manera autònoma, ajudant-les a prioritzar, oferint logística quan sigui necessari o en situacions d’ urgència i ajudant-les a comprendre i seguir les recomanacions bàsiques de les autoritats.
Entre les mesures implantades, destaquen:
A nivell de les persones acompanyades- Adaptació i traducció al català en versions de LECTURA FÀCIL, la informació sobre el coronavirus, com detectar-lo i indicacions i recomanacions generals de salut i comunicació.
- Assignació al pressupost de l'organització per cobrir les necessitats bàsiques de persones amb mitjans insuficients (és a dir, sense llar, escassetat d'aliments, serveis públics bàsics).
- S’ha creat un “punt logístic d’aliments”, on persones amb menys recursos poden venir a les nostres oficines i rebre un paquet bàsic.
- Elaboració d'un document per a persones amb discapacitat dirigit a les autoritats locals i a les forces de policia explicant la situació de les persones que podrien ser retingudes al carrer o que requereixen una consideració especial sobre els controls de la policia (necessitats especials, la seva adreça de casa i altra informació útil per a autoritats). No és un document reconegut oficialment, ja que no hi ha un document específic acreditat per les autoritats amb aquest mateix propòsit.
- Increment dels canals de comunicació amb el Govern català, els ens locals, els serveis de salut pública i les forces policials.
- Increment de la vigilància sobre el paper dels proveïdors externs de serveis per salvaguardar els drets de les persones acompanyades per la Fundació.
- Les farmàcies externes han desenvolupat estratègies de col·laboració amb l’organització i professionals i, amb voluntat activa de suspendre els protocols o requisits normals per proporcionar un tractament farmacològic a les persones amb discapacitat. Per exemple, si la recepta ha caducat (sempre que la persona o els professionals sol·licitin un tractament farmacològic previ prescrit en la seva llei).
- Els metges han habilitat la teleconsulta i faciliten les receptes en línia a persones amb discapacitat o professionals en cas que la recepta hagi caducat.